Τρίτη 15 Μαρτίου 2011

Δεν διαβάζει για το σχολείο

Η κόρη μου είναι μαθήτρια της δευτέρας γυμνασίου. Είναι έξυπνη και κοινωνική, έχει καλλιτεχνικά ενδιαφέροντα αλλά στο σχολείο είναι μέτρια. Δεν διαβάζει σχεδόν καθόλου, δεν αγχώνεται με τίποτα και αυτό είναι θέμα μόνιμων καβγάδων στο σπίτι. Οι καθηγητές της λένε πως είναι έξυπνη αλλά δεν προσπαθεί. Το έχω συζητήσει μαζί της και λέει πως το σχολείο δεν την ενδιαφέρει και πως όταν αργότερα θα βάλει στόχους τότε θα διαβάσει. Τι μπορώ να κάνω;
Ο.

Δεν νομίζω πως πρέπει να πιέσεις την κατάσταση. Υποθέτω πως έχετε συζητήσει πολλές φορές το θέμα και της είπες ό,τι είχες να της πεις. Από κει και πέρα, κανείς δεν μπορεί να πιέσει ένα παιδί να μελετήσει αν δεν το θέλει το ίδιο.

Πολλοί είναι οι λόγοι για τους οποίους ένα παιδί δεν μελετά. 
·         Μπορεί τα σχολικά μαθήματα να μην της κινούν το ενδιαφέρον και ταυτόχρονα να μη δίνει σημασία στη σχολική της επίδοση, έτσι ώστε να πιεστεί να ασχοληθεί με θέματα που της είναι αδιάφορα. Όπως λες, είναι κοινωνική και έχει καλλιτεχνικά ενδιαφέροντα. Αυτοί είναι τομείς με τους οποίους το σχολείο ασχολείται ελάχιστα ή καθόλου.
·         Μπορεί εξάλλου να θέλει με την αδιαφορία της προς τα μαθήματα να φέρει αντίρρηση στις ρητές και άρρητες εντολές της οικογένειας, ως μέρος της αντιδραστικότητας της εφηβείας.
·         Κάποιες φορές μπορεί ένα παιδί να αρνείται να μελετήσει γιατί φοβάται πως ακόμη κι αν το κάνει δεν θα καλύψει τις αυστηρές προδιαγραφές της οικογένειας.
·         Μπορεί να θέλει να αντιτεθεί σε κάποια οικογενειακά πρότυπα που δεν της αρέσουν. Για παράδειγμα, μια κοπελίτσα στην ηλικία της κόρης σου με την οποία είχα δουλέψει παλιότερα είχε «αποφασίσει» να είναι κακή μαθήτρια γιατί φοβόταν το παράδειγμα της μεγαλύτερης αδελφής της που ήταν άριστη μαθήτρια αλλά αντικοινωνική και πολύ αγχώδης. 
·         Έλλειψη κινήτρων. Αν το κίνητρο δεν είναι η καλή επίδοση καθεαυτή ούτε το ενδιαφέρον της για κάποια μαθήματα, οι στόχοι για το μέλλον μπορούν να αποτελέσουν κίνητρο μελέτης. Στην ηλικία της βέβαια είναι φυσικό να μην έχει ακόμη να αποφασίσει τι θέλει να σπουδάσει. Μπορεί όμως να βάλει γενικότερους στόχους όπως να σπουδάσει στο πανεπιστήμιο, να έχει ένα καλό επάγγελμα, να είναι ανεξάρτητη κτλ.
·         Μπορεί απλώς να μην είναι τύπος της μελέτης, οπότε θα πρέπει στο μέλλον να ασχοληθεί με κάτι εφαρμοσμένο. Στην ηλικία της κόρης σου όμως αυτό δεν έχει ακόμα κριθεί.

Θα πρότεινα να προσπαθήσεις να μειώσεις το άγχος σου για την επίδοσή της. Από την περιγραφή σου φαίνεται ένα ψυχικά υγιές παιδί. Φρόντισε να τη βοηθήσεις να διερευνήσει τα ενδιαφέροντά της και να δημιουργήσει στόχους. Επανεξέτασε τις δικές σου απόψεις για τη σχολική επίδοση. Πιστεύεις πως ταυτίζεται με την επιτυχία στη ζωή και τη μελλοντική ευτυχία του παιδιού; Σε διαβεβαιώνω πως αυτό δεν ισχύει. Το μόνο που θα μπορούσε να σε ανησυχεί είναι μήπως δεν θέσει τις βάσεις των γνώσεων που θα της χρειαστούν αργότερα. Βρίσκεται όμως ακόμα σε μικρή τάξη και αν βάλει στόχους εύκολα θα μπορέσει να καλύψει στο λύκειο τα πιθανά κενά της.

Ένα ψυχικά υγιές και με ενδιαφέροντα παιδί είναι προτιμότερο από ένα αγχώδες παιδί με πολύ καλή επίδοση. Όπως να έχει η κατάσταση, δείχνετέ της αποδοχή και αγάπη. Αυτή είναι η καλύτερη συνταγή για την καλή εξέλιξη του παιδιού.

Κατερίνα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για τη δική σας προστασία, τα σχόλια δεν δημοσιεύονται αμέσως αλλά μετά από τη δική μου έγκριση.