Δευτέρα, 14 Μαρτίου 2011

Οστεοπόρωση

Η μητέρα μου έχει άσχημη οστεοπόρωση και φοβάμαι μήπως πάθω τα ίδια. Όταν καθίσω πολλή ώρα και μετά σηκωθώ τρίζουν οι αρθρώσεις μου. Ξέρω πως υπάρχει μια εξέταση για να δω.  Φροντίζω να πίνω γάλα αν και δεν μου αρέσει και παίρνω ένα συμπλήρωμα ασβέστιο-μαγνήσιο και βιταμίνη D. έχω διαβάσει πως κάνουν καλό και τα ψάρια. Τι άλλο μπορώ να κάνω προληπτικά; Είμαι 48 και βρίσκομαι στην κλιμακτήριο.
Τ.

Με την πάροδο της ηλικίας υπάρχει μια γενική υποβάθμιση όλων των ιστών του σώματος και τα κόκαλα είναι ένας από αυτούς. Όσο περισσότερο χρησιμοποιούμε τα διάφορα όργανα, τόσο παρατείνουμε τη λειτουργικότητά τους.

Τα οστά συνδέονται στενά με το μυϊκό σύστημα, τόσο που δεν θα έπρεπε να τα ξεχωρίζουμε καθόλου. Σε μια ολιστική θεώρηση της Ιατρικής  μιλάμε γενικά για μυοσκελετικό σύστημα. Ανεπτυγμένο μυϊκό σύστημα σημαίνει δυνατά οστά και το αντίθετο. Οι μύες ξεκινούν και καταλήγουν στα οστά και κάθε μυϊκή σύσπαση είναι και ένας βαθμός ενεργοποίησης που αντίστοιχου οστού. Επομένως, όσο περισσότερο κινείσαι και ασκείσαι ή ακόμη και στέκεσαι όρθια, δηλαδή αντιστέκεσαι στις δυνάμεις της βαρύτητας οι οποίες κατευθύνουν τα πάντα προς το κέντρο της γης, τόσο καλύτερο διατηρείται το μυο-σκελετικό σύστημα.

 Είναι αυτονόητο λοιπόν ποια κατάσταση θα ήταν η χειρότερη για την οστεοπόρωση: η κατάκλιση. Σε άτομα που λόγω κάποιου προβλήματος μένουν πολύ στο κρεβάτι όπου αναιρείται η δύναμη της βαρύτητας, η οστική πυκνότητα ελαττώνεται πολύ. Οι αστροναύτες που συμμετείχαν στα πρώτα διαστημικά ταξίδια, γυρίζοντας πίσω στη γη μετά από ορισμένες εβδομάδες παραμονής στο διάστημα σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας, παρουσίασαν μερικά κατάγματα που οφείλονταν στην οστεοπόρωση.

Από τα παραπάνω γίνεται φανερό ότι η δραστήρια καθημερινή ζωή λειτουργεί κατά της οστεοπόρωσης. Ακόμη περισσότερο όταν προσθέσουμε στις καθημερινές δραστηριότητες την άσκηση και ειδικότερα ασκήσεις που αντιτίθενται στη δύναμη της βαρύτητας, όπως χρησιμοποίηση μικρών βαρών γυμναστικής.

Η χρήση γαλακτοκομικών προϊόντων έχει περάσει σε όλους μας ως μέσο εναντίον της οστεοπόρωσης. Αυτό φαίνεται να μην ευσταθεί, σύμφωνα με μελέτες και παρατηρήσεις των τελευταίων ετών. Το συμπλήρωμα που παίρνεις είναι ένας κλασικός τρόπος πρόληψης και βελτίωσης της οστεοπόρωσης σε άντρες και γυναίκες. Τα ψάρια περιλαμβάνουν ασβέστιο στο σκελετό τους. Για το λόγο αυτό τα μικρά ψάρια πρέπει να τρώγονται ολόκληρα. Επίσης ασβέστιο περιέχεται στους χόνδρους των πουλερικών, γι’ αυτό είναι καλό να τρώμε τα μαλακά μέρη στα άκρα των οστών τους.

Το τρίξιμο των αρθρώσεων δεν έχει σχέση με την οστεοπόρωση ή με αρθροπάθειες. Είναι ένα σύμπτωμα που δεν έχει απαντηθεί ακόμη από την Ιατρική και υπάρχουν διάφορες απόψεις. Η επικρατούσα άποψη είναι πως ο θόρυβος αυτός δημιουργείται από την κίνηση των αρθρικών υγρών σε συνδυασμό με τον αέρα που  υπάρχει στον αρθρικό θύλακα όλων των αρθρώσεων. Οπότε, δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας. Μπορούμε να δούμε το φαινόμενο σαν μια «φωνή» που βγαίνει από τον οργανισμό μας σε μια προσπάθειά του να επικοινωνήσει μαζί μας!

Κώστας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για τη δική σας προστασία, τα σχόλια δεν δημοσιεύονται αμέσως αλλά μετά από τη δική μου έγκριση.