Παρασκευή, 18 Μαρτίου 2011

Χορτοφαγία

Διαβάζω πολλά βιβλία για την υγεία και για τη διατροφή και ομολογώ πως μπερδεύομαι με τις διαφορετικές απόψεις. Τις αναρτήσεις σας τις έχω διαβάσει πολύ προσεκτικά. Γενικά κάνω υγιεινή διατροφή, αλλά θέλω να κάνω κι άλλες βελτιώσεις. Δεν μου αρέσει το κρέας, ούτε σαν γεύση ούτε και από ιδεολογικής πλευράς, και θέλω να γίνω χορτοφάγος. Γαλακτοκομικά δεν έτρωγα ποτέ. Διστάζω όμως μήπως και δεν παίρνω τα απαραίτητα συστατικά. Είμαι 34 ετών, αρκετά λεπτή και έχω χαμηλό σίδηρο. Η γνώμη σας ποιά είναι;
Μ.

Συμφωνούμε απόλυτα με τους προβληματισμούς σου σχετικά με τη χορτοφαγία, που είναι τόσο ωραία διατυπωμένοι. Πόσο μάλλον που θέτεις εκτός του θέματος της γεύσης και της υγείας  και το ιδεολογικό θέμα. Από την πλευρά μας θα θέλαμε να δώσουμε μια διαφορετική οπτική της κρεοφαγίας: ότι είναι μια διαδικασία που αντιτίθεται σε μια βαθύτερη ανθρώπινη «αισθητική».

Η χορτοφαγία είναι μια φυσική και υγιεινή προσέγγιση που κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος. Η φύση προβάλλει με πολύ ωραίο τρόπο τα προϊόντα της, με τα υπέροχα χρώματα και μυρωδιές που προκαλούν άμεσα τον άνθρωπο να τα καταναλώσει, στη θερμοκρασία του περιβάλλοντος και πολλά από αυτά ολοζώντανα, χωρίς μαγείρεμα. Η εύκολη πρόσβαση σε φυτικά προϊόντα τα οποία είναι πλούσια σε υδατάνθρακες ή κοινώς σάκχαρα, ευνοούμενη και από την αίσθηση ότι τρώμε υγιεινά μπορεί να εύκολα να οδηγήσει σε υπερκατανάλωση με αποτέλεσμα αύξηση του βάρους, αύξηση του ποσοστού λίπους του οργανισμού και ενδεχομένως αύξηση της τιμής  του σακχάρου στο αίμα.

Το κύριο επιχείρημα κατά της χορτοφαγίας ιστορικά είναι πως δεν προσφέρει όλα τα απαραίτητα αμινοξέα (τα δομικά υλικά των πρωτεϊνών) που χρειάζεται ο  ανθρώπινος οργανισμός και δεν μπορεί να τα συνθέσει μόνος του. Το φυτικό βασίλειο όμως προσφέρει μια τεράστια ποικιλία τροφών που αν συνδυαστούν κατάλληλα καλύπτουν πολύ ικανοποιητικά όλες τις ανάγκες του οργανισμού. Όσο αφορά τα αμινοξέα, αυτά υπάρχουν σε όλα τα όσπρια και σε σπόρους και ξηρούς καρπούς. Για παράδειγμα η σόγια έχει μια σύνθεση που προσεγγίζει πολύ αυτή του κρέατος, γι’ αυτό και μιλάμε για μπιφτέκια, κιμά και άλλα προϊόντα σόγιας.

Ένα άλλο θέμα που συζητιέται είναι η παροχή των απαραίτητων λιπαρών οξέων και ειδικά της κατηγορίας Ω3, τα οποία συνήθως λαμβάνονται από τα ψάρια. Σε μια χορτοφαγική διατροφή αυτά βρίσκονται σε μεγάλη πυκνότητα κυρίως στον σπόρο και στο λάδι του λιναρόσπορου, όπως σε μικρότερες ποσότητες σε έλαια άλλων καρπών.

Όσον αφορά όλα τα υπόλοιπα συστατικά που εντάσσονται στον όρο «βιταμίνες», υπάρχουν σε μεγάλη αφθονία  στο φυτικό βασίλειο. Αν αναζητήσεις στο ιντερνέτ το σουσάμι, τα αμύγδαλα, τα καρύδια, το κινόα κ.ά., θα εκπλαγείς με τον πλούτο των συστατικών τους. Σχετικά για το χαμηλό σίδηρο που σε απασχολεί, μπορείς να καταναλώνεις πολλά φυτικά προϊόντα πλούσια σε σίδηρο ή και να χρησιμοποιήσεις κάποιο υγιεινό συμπλήρωμα διατροφής.

Τα γαλακτοκομικά προϊόντα είναι πολύ εύκολα να τα βρει κανείς και να τα καταναλώσει πχ. ένα μπουκάλι γάλα ή ένα γιαουρτάκι. Αυτό τα κατέστησε πολύ διαδεδομένες τροφές σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης. Σ’ αυτό έχει συμβάλει αποφασιστικά και η σύνδεση του γάλακτος με τη μητρική τροφή και φροντίδα και την άποψη πως επειδή τα μωρά συντηρούνται με το γάλα, αυτό εξακολουθεί να είναι πολύ χρήσιμο και απαραίτητο και σε άλλες ηλικίες. Αυτό δεν είναι αληθές. Το μητρικό γάλα είναι μια πραγματικά πολύτιμη τροφή, κατάλληλη για να απορροφάται τέλεια από το ανθρώπινο πεπτικό σύστημα. Η παροχή της είναι προγραμματισμένο από τη φύση να σταματά όταν πρέπει. Αντίθετα, το αγελαδινό γάλα και τα προϊόντα του όχι μόνο είναι δύσπεπτα και βαριά για τον ανθρώπινο οργανισμό και βασικοί παράγοντες τροφικής δυσανεξίας, αλλά είναι και από τα προϊόντα τα πλέον βεβαρυμένα με χημικές ουσίες και διαδικασίες. Από αυτά συμπεραίνουμε πως μάλλον κερδίζουμε παρά χάνουμε αν τα αφαιρέσουμε από τη διατροφή μας. Το ασβέστιο που περιέχουν υπάρχει σε μεγάλη αφθονία στο φυτικό βασίλειο.

Στοχεύοντας σε μια ιδανική ψυχοσωματική ισορροπία, επιλέγουμε την αλκαλικότητα της φυτικής διατροφής, η οποία ευνοεί την υγεία έναντι της οξύτητας η οποία αυξάνει πολύ με την κατανάλωση κρέατος και ταλαιπωρεί τα συστήματα του οργανισμού. Κάθε κατάσταση ασθένειας αναπτύσσεται σε όξινο περιβάλλον και το ευνοεί. Η εκφύλιση και γήρανση του οργανισμού όπως και η ανάπτυξη αρνητικών συναισθημάτων και το στρες αυξάνουν επίσης την οξύτητα. Σε γενικές γραμμές η φυτική διατροφή χαλαρώνει, δημιουργεί αίσθημα εσωτερικής γαλήνης και αποτρέπει από καταθλιπτικές τάσεις.

Κώστας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για τη δική σας προστασία, τα σχόλια δεν δημοσιεύονται αμέσως αλλά μετά από τη δική μου έγκριση.