Δευτέρα, 4 Απριλίου 2011

Προβλήματα του πεπτικού συστήματος

Σπαστική κολίτιδα
Υποφέρω από σπαστική κολίτιδα η οποία τα τελευταία χρόνια έχει γίνει χειρότερη. Μονίμως το έντερό μου είναι διογκωμένο έτσι ώστε μπορώ να το ψηλαφίσω στην κοιλιά μου και υποφέρω από δυσκοιλιότητα. Μια-δυο φορές το μήνα  με πιάνουν ξαφνικά τρομεροί πόνοι, κατεβαίνει η πίεσή μου και λιποθυμώ. Παίρνω αναλγητικά και μου περνάει, αλλά μένω εξαντλημένη αρκετές μέρες. Δεν ξέρω τι να κάνω. Ακολουθώ τη δίαιτα που μου έδωσε ο γαστρεντερολόγος, δηλαδή τρώω βραστά, αποφεύγω τις πολλές φυτικές ίνες, δεν τρώω καθόλου τηγανητά, πικάντικα ή αλατισμένα, δεν πίνω, δεν καπνίζω και γενικά κάνω διατροφή μωρού παιδιού. Δεν ξέρω τι άλλο να κάνω. Σημειώνω πως είμαι 36 ετών, κανονική σε βάρος και αρκετά αγχώδης.
Σ.
Το έντερο είναι ένα όργανο που συνδέεται πολύ με τον ψυχικό κόσμο. Τα περισσότερα ψυχικά θέματα εκφράζονται συνήθως πρώτα στο πεπτικό σύστημα, από το οποίο εξαρτάται η συντήρησή μας στη ζωή. Οτιδήποτε μπαίνει στο στόμα μας περνά άμεσα στο πεπτικό σύστημα και τα εξωτερικά χαρακτηριστικά του πρέπει να υποστούν επεξεργασία μεταμόρφωσης ώστε να γίνουν συμβατά με το εσωτερικό μας περιβάλλον και να μας συντηρήσουν. Η διαδικασία αυτή ασκεί ένα διαρκές στρες στο πεπτικό μας σύστημα που για να αντιμετωπιστεί προϋποθέτει μια πολύ καλή κατάσταση της εντερικής χλωρίδας.
Ο πληθυσμός της εντερικής χλωρίδας είναι δεκαπλάσιος από το σύνολο των κυττάρων ολόκληρου του οργανισμού. Ρόλος της είναι, εκτός από τη μεταμόρφωση των εξωτερικών στοιχείων σε στοιχεία του σώματος, και η εξουδετέρωση όλων των βλαπτικών παραγόντων που εισέρχονται με την τροφή και δεν πρέπει να περάσουν στην κυκλοφορία του αίματος. Το σπουδαιότερο κομμάτι του αμυντικού μας συστήματος  περιλαμβάνεται στο έντερο. Αν η εντερική χλωρίδα δεν είναι φιλική για τον οργανισμό (η σχέση φιλικών και μη βακτηριδίων που την αποτελούν), το πεπτικό σύστημα πάσχει. Κύριοι λόγοι που διαταράσσεται η εντερική χλωρίδα είναι ψυχικά θέματα, τροφικές δυσανεξίες και λήψη αντιβιοτικών.
Άρα γίνεται φανερό πως η καλή ψυχική κατάσταση, η αποφυγή των αντιβιοτικών και η εξάλειψη των τροφών που προκαλούν δυσανεξία βοηθούν σημαντικά. Η Κατερίνα υπέφερε χρόνια από το ίδιο πρόβλημα, το οποίο μέσα σε λίγους μήνες σταδιακά εξαλείφτηκε με μια διατροφή χωρίς γλουτένη και λακτόζη. Όπως έχουμε ξαναγράψει, αφαιρώντας αυτά τα δυο στοιχεία, γλιτώνουμε κοπιώδεις και ακριβές εξετάσεις και συνήθως βλέπουμε σύντομα καλά αποτελέσματα.
 Η διατροφή που κάνεις είναι καλή. Θα συνιστούσα να προσθέσεις σταδιακά φυτικές ίνες οι οποίες βοηθούν την κινητικότητα του εντέρου και να πάρεις κάποια καλά προβιοτικά σαν συμπλήρωμα διατροφής. Ένα συμπλήρωμα μαγνησίου όπως και χυμός αλόης μπορούν επίσης να βοηθήσουν τη δυσκοιλιότητα.
Διάρροια
Είμαι άντρας 48 ετών, με κάποια κιλά παραπάνω και δεν έχω σοβαρά προβλήματα υγείας εκτός από κάπως υψηλή πίεση. Το βασικό μου πρόβλημα είναι ότι συχνά υποφέρω από διάρροιες και αέρια. Η διάρροια μπορεί να με πιάσει ξαφνικά και να κρατήσει μερικές ώρες. Δεν έχω συνδέσει το φαινόμενο με κάποια συγκεκριμένη τροφή. Όταν συμβαίνει αυτό εξαντλούμαι και έχω πολύ κακή διάθεση. Δεν προσέχω ιδιαίτερα τη διατροφή μου γιατί μου αρέσουν τα ζυμαρικά και τα γλυκά. Είμαι μάλλον αγχώδης, πίνω αρκετούς καφέδες και καπνίζω. Υπάρχει κάτι που μπορώ να κάνω; Αν μου πείτε να κάνω δίαιτα και να κόψω το τσιγάρο, μάλλον δεν θα τα καταφέρω γιατί έχω δοκιμάσει πολλές φορές και απέτυχα.
Π.
Για το ρόλο του πεπτικού συστήματος στον οργανισμό, έχουμε αναφερθεί στα περί σπαστικής κολίτιδας. Μεταξύ των δυο όμως εκδηλώσεων του ευερέθιστου εντέρου (δυσκοιλιότητας-διάρροιας), η δεύτερη είναι μάλλον πιο εξαντλητική για τον οργανισμό, γιατί προκαλεί απώλεια πολλών βασικών στοιχείων της τροφής.
Η διάρροια επιτείνεται από τις δυο βασικές συνήθειές σου που δεν φαίνεσαι διατεθειμένος να αλλάξεις: τον καφέ και το τσιγάρο, τα οποία αυξάνουν τον περισταλτισμό του εντέρου. Φρόντιζε να διατηρείς τα πόδια σου ζεστά γιατί αυτό μπορεί να απαλύνει τη διάρροια. Καλό είναι να διερευνήσεις τους τρεις παράγοντες που αναφέραμε παραπάνω στα περί σπαστικής κολίτιδας.
Όσον αφορά τις διαιτητικές σου συνήθειες, καλό είναι τουλάχιστο να εμπλουτίσεις τη διατροφή σου με όλα τα είδη των τροφών, να φροντίζεις να τρως σε τακτικές ώρες και να αποφεύγεις τις υπερβολές. Για παράδειγμα, είναι διαφορετικό να φας ένα γλυκό από το να φας τρία, οπότε το έντερό σου σίγουρα θα αντιδράσει άσχημα. Πάντως αν δεν γίνουν ριζικές αλλαγές στον τρόπο ζωής και διατροφής το έντερο δεν είναι εύκολο να ισορροπήσει. Είναι πιθανό δε διορθώνοντας τις διάρροιες να βελτιωθεί και η κατάσταση της αρτηριακής πίεσης, η οποία μπορεί να συνδέεται με τις ουσίες οι οποίες χάνονται στις διαρροϊκές κενώσεις.
Κώστας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για τη δική σας προστασία, τα σχόλια δεν δημοσιεύονται αμέσως αλλά μετά από τη δική μου έγκριση.