Κυριακή 23 Ιανουαρίου 2011

Εξωσχολικά μαθήματα

Βρήκα πολύ χρήσιμο το "ζήλεια μεταξύ αδελφών" και θα εφαρμόσω τις συμβουλές σου στα παιδιά μου. Έχω δίδυμες κόρες που πηγαίνουν στη δευτέρα δημοτικού. Προβληματίζομαι σε τι εξωσχολικά μαθήματα να τις στείλω. Άκούω τις φίλες μου που στέλνουν τα παιδιά τους σε 2 ξένες γλώσσες, μουσική, γυμναστική, μπαλέτο... Έχω μπερδευτεί. Ξέρω πόσο απαραίτητα είναι σήμερα τα τυπικά προσόντα και θέλω να  βοηθήσω τις κόρες μου να καλλιεργηθούν. Από την άλλη, θέλω να ζήσουν σαν παιδιά και να έχουν το χρόνο να παίξουν.
Π.

Πρόκειται για ένα θέμα που απασχολεί πολλές οικογένειες. Οι γονείς, προσπαθώντας να εξασφαλίσουν στα παιδιά τους τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, καταλήγουν συχνά να τα υπερφορτώνουν. Η άποψή μου είναι υπερ των λιγότερων (και ουσιαστικότερων) προσόντων και της φυσιολογικής παιδικής και εφηβικής ζωής.

Το ζητούμενο για τους γονείς θα πρέπει να είναι πριν από οτιδήποτε άλλο να διαμορφώσουν παιδιά με ισορροπημένη προσωπικότητα και ενδιαφέροντα. Τα παιδιά πρέπει να έχουν το χρόνο να μελετούν για το σχολείο τους χωρίς πίεση και ταυτόχρονα να παίζουν, να κοινωνικοποιούνται, να ασκούν κάποια χόμπι, να συμμετέχουν στις οικογενειακές δραστηριότητες, σε ομάδες συνομηλίκων κ.ά. 

Τα Αγγλικά είναι απαραίτητα σήμερα. Καλό είναι να αρχίσουν να ασχολούνται σοβαρά όταν θα κατέχουν ήδη καλά γραπτά την Ελληνική γλώσσα, δηλαδή όχι πριν από την τετάρτη δημοτικού. Μπορούν να πάνε βέβαια και σε μικρότερη ηλικία σε ειδικά τμήματα ή να κάνουν ειδικά ιδιαίτερα μαθήματα εισαγωγής στη γλώσσα. Τη δεύτερη γλώσσα δεν τη θεωρώ απαραίτητη. Θα ξεκινήσουν μια δεύτερη γλώσσα στο σχολείο και αν κάποιο παιδί δείξει ιδιαίτερη έφεση και θελήσει να τη μάθει και εξωσχολικά, τότε μπορείς να το στείλεις. Πολλοί σημερινοί ενήλικοι έχουν την εμπειρία μιας ξεχασμένης ξένης γλώσσας που δεν τους άρεσε. Όσο για το φαινόμενο να αρχίζει το παιδί φροντιστήριο σε μια δεύτερη ξένη γλώσσα για να ανταποκριθεί στο αντίστοιχο μάθημα του σχολείου, το θεωρώ απαράδεκτο. Αν δεν του αρέσει η δεύτερη γλώσσα, ας μην είναι και πολύ καλός μαθητής σ' αυτό το μάθημα στο σχολείο, δεν έγινε καμιά καταστροφή!

Στις αρχές του δημοτικού τα παιδιά μπορούν επίσης να δοκιμάσουν κάτι αθλητικό ή καλλιτεχνικό. Αν δεν δείξουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και δεν εκφράσουν από μόνα τους την επιθυμία να συνεχίσουν, μην τα πιέσεις. Μια καλή λύση είναι τα τμήματα μουσικοκινητικής αγωγής απ' όπου τα παιδιά μπορούν να προσανατολιστούν προς κάποιο μουσικό όργανο ή χορό. Τέτοιες δοκιμές είναι αποδεκτές και προσφέρουν στα παιδιά μια αρχική καλλιέργεια, έστω κι αν δεν συνεχίσουν.

Στη διάρκεια του δημοτικού μπορεί να ζητήσουν από μόνα τους να δοκιμάσουν κάποιο ενδιαφέρον που θα δουν ή θα ακούσουν στο περιβάλλον τους. Δεχτείτε να κάνουν τις δοκιμές τους αλλά μην τα πιέζετε. Τα ενδιαφέροντα δεν είναι υποχρεωτικά. Μέχρι το τέλος του δημοτικού θα έχει ξεκαθαριστεί τι τα ενδιαφέρει πραγματικά και ασχολούνται σοβαρά.

Τα αδέλφια δεν είναι υποχρεωμένα να ασχοληθούν με τα ίδια εξωσχολικά ενδιαφέροντα. Είναι διαφορετικοί άνθρωποι και είναι φυσικό να έχουν διαφορετικές επιθυμίες και κλίσεις. Ειδικά τα δικά σου που είναι δίδυμα είναι καλό να έχουν διαφορετικά ενδιαφέροντα για να βοηθηθούν να αναπτύξουν τις διαφορετικές τους προσωπικότητες και να αποφύγουν την πιθανή συν-εξάρτηση μεταξύ τους.

Κατερίνα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για τη δική σας προστασία, τα σχόλια δεν δημοσιεύονται αμέσως αλλά μετά από τη δική μου έγκριση.