Πέμπτη 20 Σεπτεμβρίου 2012

O σύζυγος είναι χρήστης ουσιών


Είμαι 32 ετών παντρεμένη, με ένα μωράκι 1,5 ετών που λατρεύω. Γνώρισα τον άντρα μου (τώρα είναι 37 ετών) όταν ήμουν 19 ετών και ήταν η πρώτη μου ολοκληρωμένη σχέση. Δεν πρέπει να παραλείψω ότι ειδικά η αρχή της σχέσης μας ήταν πραγματικά ένα όνειρο και για τους δύο μας (ο σύζυγός μου μόλις λίγους μήνες πριν είχε χάσει τη μητέρα του).

Από την αρχή της σχέσης μας μου έγινε γνωστό από το σύζυγό μου ότι καπνίζει χασίς, την περιστασιακή χρήση του οποίου δε θεωρούσα τότε πρόβλημα μιας και είχα κι άλλα άτομα στο περιβάλλον μου που δοκίμαζαν σε εκείνη την ηλικία. Την περίοδο εκείνη εγώ κάπνιζα (εδώ και 7 χρόνια ούτε καπνίζω) και είχα δοκιμάσει χασίς, κάτι το οποίο γρήγορα κατάλαβα ότι δεν έχει να προσφέρει κάτι σε υγιή άτομα και δε συνέχισα τη χρήση του. Σε αντίθεση ο σύζυγός μου έκανε χρήση σε καθημερινή βάση και παλαιότερα είχε δοκιμάσει και άλλα είδη ναρκωτικών με τους φίλους του. Η κατάσταση αυτή μας έφερνε πάντα αντίθετους και ήταν η μοναδική αιτία των τσακωμών μας. Παρόλα ταύτα πάντα κάτι γινόταν και ξεπερνούσαμε αυτή τη διαφορετικότητα, με αποτέλεσμα να παντρευτούμε και να δημιουργήσουμε οικογένεια με μεγάλη χαρά και των δύο μας. Βέβαια την περίοδο πριν το γάμο, λόγω του ότι τον πίεζα να κόψει την καθημερινή χρήση του χασίς, με άφηνε να πιστεύω ότι θα το κόψει, κάτι που φυσικά δε συνέβη. Το ίδιο γινόταν και κατά την περίοδο της εγκυμοσύνης μου. Πάντως κανείς από τις οικογένειές μας δεν έχει καταλάβει ότι κάνει χρήση. Έχει τη δουλεία του, την οικογένειά του και όλα φαίνονται μια χαρά. Άσε που με φροντίζει ιδιαίτερα όταν είμαστε με άλλους.

Το τελευταίο μήνα μετά από έναν τσακωμό μας του είπα ότι πλέον δε θέλω να ξέρω ότι κάνει χρήση διότι δε μπορώ πλέον να προσπαθώ να τον κάνει να καταλάβει ότι αυτή η κατάσταση δεν έχει να του προσφέρει τίποτα, ιδιαίτερα τώρα που έχουμε το μωρό και πρέπει να είναι σε εγρήγορση και αποτελεσματικότερος όσο ποτέ. Κουράστηκα πια να προσπαθώ να τον βοηθήσω (έχω και την μητέρα μου άρρωστη). Η αλήθεια είναι ότι θέλω να ξέρω αλλά δεν έχω χρόνο να σπαταλάω γι’ αυτό. Σκέφτηκα να το πω και στον πατέρα του αλλά δεν ξέρω αν θα μου συγχωρέσει το ότι πρόδωσα το μυστικό του και δε θέλω να χαλάσω την οικογένειά μου.

Τι θα μπορούσα να κάνω για να κόψει την κακιά αυτή συνήθεια που δε ξέρω που θα οδηγήσει την οικογένειά μας; Μήπως δεν υπάρχει ελπίδα καμιά; Αυτός λέει απλά ότι μπορεί να το κόψει αλλά δε θέλει γιατί του αρέσει. Πώς πρέπει να τον προσεγγίσω;


Π.

 

Δυστυχώς δεν υπάρχουν και πολλά πράγματα που εσύ ή κάποιος άλλος μπορείτε να κάνετε για το σύζυγό σου. Η χρήση ουσιών αποτελεί μια προσωπική κατάσταση την οποία μόνο το ίδιο το άτομο πρέπει να κάνει συνειδητή προσπάθεια να τη λύσει. Η καλή σύντροφος και οι καλοί φίλοι μπορεί να βοηθήσουν στην προσπάθεια αυτή με τη συναισθηματική στήριξη και τη διαμόρφωση ήρεμης και ευχάριστης ζωής γύρω του, αλλά είναι μόνο επικουρικοί. Μόνος ο ίδιος ο ενδιαφερόμενος πρέπει να κάνει τον προσωπικό του αγώνα και για να μπει σε τέτοιο δύσκολο δρόμο πρέπει να είναι συνειδητοποιημένος για την απόφασή του και να μπορεί να τη στηρίξει ιδεολογικά.

Πολλοί νέοι δοκιμάζουν ουσίες ως μέρος των νεανικών τους πειραματισμών. Κάποιοι από αυτούς αντιλαμβάνονται τη ματαιότητα, την εκμετάλλευση και την εξάρτηση της όλης ιστορίας και το σταματούν. Αυτή είναι η δική σου περίπτωση. Ο σύζυγός σου όμως είναι από αυτούς που το συνέχισαν και έκαναν τη χρήση κατάσταση στη ζωή τους. Κάποιος που δεν χρησιμοποιεί ουσίες μπορεί να έχει μια σχέση με κάποιον που χρησιμοποιεί, αλλά ο γάμος και η οικογένεια είναι πολύ διαφορετικά πράγματα. Κακώς δέχτηκες να παντρευτείτε και να κάνετε παιδί χωρίς να είσαι σίγουρη πως διέκοψε. Καταλαβαίνω βέβαια πως το νεαρό της ηλικίας δεν σου επέτρεπε να δεις καθαρά, γι’ αυτό θα τονίσω άλλη μια φορά πόσο κακό είναι να παντρεύονται οι κοπέλες μικρές και χωρίς προηγούμενες εμπειρίες σχέσεων και γενικά ζωής… Ναι μεν, γίνονταν τσακωμοί και υποσχέσεις, αλλά όπως βλέπεις δεν έφεραν αποτέλεσμα. Το θέμα είναι τι κάνεις τώρα.

Πρώτα-πρώτα τι χρήση κάνει, ποιας ουσίας, πόσο συχνά, με ποιον τρόπο και τι συνέπειες έχει η χρήση στη ζωή του; Υπάρχουν άνθρωποι που κάνουν ευκαιριακή χρήση χασίς πχ. μια φορά την εβδομάδα μόνοι τους ή με κάποιο φίλο και όλη η υπόλοιπη ζωή τους είναι φυσιολογική. Άλλοι πάλι κάνουν καθημερινή χρήση διαφόρων ουσιών, δεν μπορούν να λειτουργήσουν χωρίς αυτές, περιορίζονται σε παρέες με την ίδια εξάρτηση, ξοδεύουν πολλά χρήματα για τις ουσίες, η προσωπικότητά τους (και σταδιακά η υγεία τους) αλλοιώνεται εξαιτίας της χρήσης. Όπως κι αν έχουν τα πράγματα, η χρήση ουσιών δείχνει μια αδύναμη, εξαρτητική και συχνά αναξιόπιστη προσωπικότητα, αλλά οι δυο καταστάσεις είναι πολύ διαφορετικές. Οι πρώτοι ζουν μια αρκετά «κανονική» ζωή που δεν επηρεάζει σημαντικά τους οικείους τους, ενώ οι δεύτεροι δημιουργούν σοβαρά προβλήματα στο περιβάλλον τους. Ο άντρας σου σε ποια κατηγορία ανήκει;

Προσωπικά δεν θα δεχόμουν κάποιον για σύντροφο ζωής ούτε ακόμη κι αν ανήκε στην πρώτη περίπτωση, γιατί δεν θα τον εκτιμούσα αρκετά ως προσωπικότητα. Υπάρχουν όμως γυναίκες που κάποιον της πρώτης περίπτωσης θα τον δέχονταν, ενώ θα απέρριπταν μόνο κάποιον της δεύτερης περίπτωσης. Εσύ σε ποια κατηγορία ανήκεις; Διαφωνείς απλώς ιδεολογικά ή ζεις δύσκολα με τον άντρα σου;

Δεν πιστεύω πως πρέπει να κοινοποιήσεις το θέμα στην οικογένειά του. Δεν νομίζω πως μπορούν να βοηθήσουν και εξάλλου είναι σαν να προδίδεις τον άντρα σου. Μην ξεχνάς πως μετά από τόσα χρόνια σχέσης και γάμου, στα οποία το κράτησες μυστικό, τώρα είναι πολύ δύσκολο να αλλάξουν οι συσχετισμοί, δηλ. να είσαι τώρα εσύ και ο πεθερός σου στην ίδια πλευρά, αντίθετη προς τον άντρα σου.

Ο άντρας σου φαίνεται πως είναι ιδεολογικά υπέρ των ουσιών και της προσωπικής του ευχαρίστησης. Όσο για το επιχείρημα «μπορώ να κόψω αλλά δε θέλω», είναι κλασικό σχεδόν σε όλους τους εθισμένους και δεν ισχύει. Το μόνο που μπορείς να κάνεις είναι να του πεις ακόμη μια φορά πόσο σε ενοχλεί η κατάσταση και πως θα είσαι κοντά του αν αποφασίσει σοβαρά να κόψει (εννοείται με τη βοήθεια ειδικών επιστημόνων ή ιδρυμάτων). Αν όχι, αποφάσισε τι θα κάνεις: ή θα το αποδεχτείς ή θα φύγεις. Μην αρκεστείς σε υποσχέσεις, αλλά ζήτησέ του να ενταχτεί σε σοβαρή διαδικασία απεξάρτησης. Και αν πεις πως θα φύγεις, ή φύγε πραγματικά ή μην το λες καθόλου.

3 σχόλια:

  1. Αντιμετωπίζω κι'εγώ το ίδιο πρόβλημα. Φυσικά και γνώριζα ότι ο σύζυγος μου κάνει χρήση χασίς, αλλά αυτό δεν θα με ενοχλούσε στην περίπτωση που θα γινόταν περιστασιακά και με μέτρο φυσικά. Άλλωστε κι'εγώ στο παρελθόν είχα κάνει χρήση, χωρίς ποτέ βέβαια να εξαρτηθώ απ'την ουσία και να την εντάξω στις καθημερινές μου συνήθειες. Έτσι λοιπόν θεωρούσα ότι είναι εύκολο να σταματήσει κανείς τη χρήση χασίς οποιαδήποτε στιγμή και ιδιαίτερα όταν βρίσκεται σε ώριμη ηλικία και μάλιστα έχει κάνει και οικογένεια.Ο σύζυγος μου είχε πει ότι κάνει περιστασιακή χρήση που θα την σταμάταγε εντελώς μετά το γάμο. Όταν παντρευτήκαμε και μείναμε πλέον μαζί ανακάλυψα ότι κάνει καθημερινή χρήση και μάλιστα ξοδεύει και αρκετά χρήματα για την αγορά χασίς. Αυτή είναι και η αιτία των συχνών καβγάδων μας.Μου δίνει συνεχώς υποσχέσεις ότι δεν θα ξανακαπνίσει και μετά από λίγο καιρό αποχής πάλι τα ίδια. Έχω παρατηρήσει ότι την περίοδο που απέχει από την ουσία είτε καταναλώνει αρκετό αλκοόλ για να νιώθει όπως λέει χαλαρός, είτε παθαίνει κάτι σαν κατάθλιψη. Δηλαδή θέλει να κοιμάται πολύ, δεν έχει διάθεση να κάνει πράγματα, είναι νευρικός και κακοδιάθετος. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να ξανακάνει χρήση προκειμένου να νιώσει ''φυσιολογικά''. Εδώ και 1μιση χρόνο μου λέει συνεχώς ότι θα καταφέρει να το κόψει, αλλά βλέπω ότι δεν μπορεί. Πιστεύω ότι χρειάζεται εξειδικευμένη βοήθεια, αλλά δεν ξέρω πώς να τον πείσω να δεχτεί κάτι τέτοιο. Επίσης μου ζητάει επίμονα να κάνουμε παιδί γιατί θεωρεί ότι θα φτιάξει έτσι η ψυχολογία του και θα καταφέρει ευκολότερα να κρατηθεί μακριά από ουσίες. Επειδή δεν πιστεύω ότι ένα παιδί θα λύσει το πρόβλημα δεν ρισκάρω να κάνω παιδί αν πρώτα δεν βεβαιωθώ ότι οι ουσίες αποτελούν οριστικά παρελθόν για εκείνον. Θα ήθελα τη γνώμη σας.
    Ευχαριστώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Και για τη δική σου περίπτωση ισχύουν αυτά που λέω και στη φίλη της ανάρτησης. Ειδικά η τελευταία παράγραφος απαντά στο τι να κάνεις. Προς Θεού, μην κάνεις παιδί για να λυθεί το πρόβλημα του συζύγου, γιατί αυτό θα αποβεί σε βάρος όλων σας.
    Ίσως να αναβάλλει να πάρει αποφάσεις γιατί βασίζεται στη δική σου ανοχή. Μπορείς να του θέσεις προϋπόθεση για να μείνεις μαζί του το να κάνει σοβαρή δουλειά απεξάρτησης σε εξειδικευμένο φορέα. Αν αυτό επιτευχθεί, χρειάζεται χρόνος να τα ξαναβρείτε και το παιδί αργότερα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ειμαι στην ιδια κατασταση...δεν ξερω τι να κανω και σε ποιον να το πω.με τον αντρα μου εχουμε 1 κοριτσακι 3 ετων.το χασισι εχει διαλυσει ολη την οικογενειακη μου κατασταση και ολα μου τα ονειρα.κανει καθημερινη και συχνη χριση.ζει στον δικο του κοσμο.το παιδι το μεγαλωνα μονη τοσα χρονια και ενω ελεγα και ελεγα να το κοψει για το καλο την οικογενειας δεν το εκανε ποτε.εφτασα σε σημειο να ζητησω διαζυγιο και δεν το θελει.δεν ξερω ολη αυτη η κατασταση με εχει μπερδεψει.ειναι και τ παιδι στην μεση.νιωθω ομως οτι πλεον δεν τον αγαπαω και δεν ξερω τι να κανω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Για τη δική σας προστασία, τα σχόλια δεν δημοσιεύονται αμέσως αλλά μετά από τη δική μου έγκριση.