Τετάρτη 15 Απριλίου 2015

Εκπαίδευση γονέων!

Είμαι 49 ετών, εργαζόμενος, έχω έναν ευτυχισμένο γάμο, μια κόρη 21 και ένα αγόρι στην εφηβεία. Ζούμε σε επαρχιακή πόλη. Μεγαλώνοντας η κόρη μου ανακάλυψα ότι έδινα γύρω μου λάθος εικόνα του δήθεν μοντέρνου και προοδευτικού. Εγώ πρώτος έδινα συμβουλές σε φίλους με σύγχρονο και απελευθερωτικό χαρακτήρα ως προς τα παιδιά τους. Πίστευα ότι θα έπρεπε να είναι ελεύθερα να φύγουν αν χρειαστεί για το δικό τους μέλλον και το καλό τους (το οποίο ακόμη φυσικά πιστεύω αλλά δυσκολεύομαι να πω). Πάντα είχα επαφή με τα παιδιά μου και μιλάμε συχνά για όλα. Για τις σχέσεις τους, τις σπουδές τους, τα προβλήματά τους, τον επαγγελματικό τους προσανατολισμό και ότι άλλο τα αφορά. Ανοικτά συζητούσαμε τις σχέσεις της από το σχολείο και ήθελα να αποκτήσει (θετικές) εμπειρίες, (φιλικές ή με το άλλο φύλο). Όσο ήταν μικρότερη η κόρη μου ήμουν πολύ πιό άνετος. Τώρα που είναι φοιτήτρια σε άλλη κοντινή πόλη και έχοντας ήδη άνεση μεταξύ μας ξέρουμε πως ζει και δεν μας κρύβει τίποτε. Απέκτησε σχέση με ένα παλικάρι που εργάζεται πολύ μακριά. Βρίσκονται σχεδόν ανα μήνα ή και κάτι περισσότερο όταν πηγαίνει εκείνη ή έρχεται ο νεαρός. 

Χάρηκα με τη σχέση της. Ξερω ότι θα μπορούσαμε να μην γνωρίζουμε τίποτε αλλά πάντα είχαμε επαφή. Δέν θέλω όμως ούτε εγώ ούτε κανείς στην οικογένεια να θεωρεί πως μια σχέση πρέπει να έχει μόνη λύση τη δέσμευση και το γάμο. Θέλω να είναι ευτυχισμένη, ισορροπημένη χωρίς να της επηρεάσει το μέλλον της που εκείνη επέλεξε και εμείς τη βοηθήσαμε να προσεγγίσει μέσω των σπουδών της. Πιστεύω πως αν η σχέση είναι σωστή δεν θα πρέπει να την αφήσει να παρεκκλίνει από τα όνειρά της. 

Το πρόβλημά μου είναι πως πιστεύω ότι η γνωριμία μου/μας με το νεαρό θα σήμαινε κάποιο είδος επισημοποίησης άρα θα συντελούσα σε αυτό που δεν θέλω. Δεν έχω πρόβλημα να είναι μαζί, να μεγαλώσουν περισσότερο και να ωριμάσουν μαζί και αν είναι σωστή η σχέση τους να την προχωρήσουν όπου πάει. Δεν θέλω να επισπεύσω την κατάσταση. Από την άλλη αναγνωρίζω ότι όπως ήθελα να ξέρω τις φίλες της έτσι θα έπρεπε να γνωρίσω και το παλικάρι αλλά  εδώ με προδιαθέτει αρνητικά η γυναίκα μου που όντας πιο ανοικτή και κοινωνική και μάλλον και πιο ακομπλεξάριστη (!!) μου ζητάει να συναντηθούμε μαζί του και να το δω πιο χαλαρά. Έχω την εντύπωση πως το λάθος το έχω εγώ αλλά δεν μπορώ να βρω τρόπο να το αλλάξω. Το καταλαβαίνει και η κόρη μου και φυσικά αυτό μας φέρνει σε άσχημη θέση. Τί θα μπορούσα να πω με το φίλο της σε μια συνάντηση, δεν ξέρω ??? μου έρχεται δύσκολο. 

Γενικά δεν λειτουργώ καλά υπό πίεση. Πάντα θέλω το χρόνο μου. Να προετοιμάζομαι.

Ν

Με συγκίνησε το μήνυμά σου και οι καλές προθέσεις απέναντι στα παιδιά σου. Αποτελεί άλλη μια απόδειξη πως τα στερεότυπα με τα οποία μας μεγάλωσαν οι γονείς μας υπάρχουν κρυμμένα στο υποσυνείδητό μας. Και μπορεί θεωρητικά να έχουμε δημιουργήσει μια διαφορετική «προοδευτική» κοσμοθεωρία, αλλά όταν έρχεται η στιγμή να την εφαρμόσουμε στην πράξη στη δική μας ζωή, τότε δυσκολευόμαστε.

Σωστές οι απόψεις σου για την κόρη σου. Και βέβαια πρέπει να ζει μια κανονική ζωή της ηλικίας της και να  αποκτήσει εμπειρίες που θα την ωριμάσουν ως άτομο. Όλα αυτά βέβαια χωρίς να παρεκκλίνει από τους στόχους της για καλές σπουδές και επάγγελμα. Όσο για επισημοποίηση, θεωρώ πως πριν τα 30 ένα άτομο είναι κατά κανόνα ανώριμο για ουσιαστική δέσμευση και επιπλέον σήμερα  δεν έχει συνήθως εξασφαλίσει τα προς το ζην. Οπότε, είτε γνωρίσετε είτε δεν γνωρίσετε το δεσμό της, η όποια επισημοποίηση βρίσκεται τόσο μακριά ώστε να θεωρείται πολύ-πολύ σπάνια πιθανότητα. Αυτά πιστεύω πως τα έχετε συζητήσει, οπότε μη νομίζεις πως δίνεις στο κορίτσι λάθος μήνυμα.

Άρα μένουμε στο πολύ απλό ερώτημα: Να γνωρίσω το σημαντικό γι αυτήν δεσμό της φοιτήτριας κόρης μου; Πιστεύω πως σε μια σχέση ενός νέου παιδιού, σχέση που το ίδιο θεωρεί σημαντική και αν έχουν περάσει αρκετοί μήνες από τη σύναψή της, είναι φυσικό οι γονείς να γνωρίσουν το σύντροφο, όπως γνωρίζουν και τους φίλους του παιδιού. Προϋπόθεση γι αυτό είναι να υπάρχει καλή σχέση και άνεση μέσα στην οικογένεια.

Η απάντηση είναι επίσης πολύ απλή: Επιθυμεί η κόρη σου αυτή τη γνωριμία; έχει εκφραστεί σχετικά; Αν όχι μπορείς να τη ρωτήσεις αν θα αισθανόταν άνετα με κάτι τέτοιο. Ο νεαρός τι λέει; Αν κάποιο από τα παιδιά δε θέλει τη γνωριμία και η κόρη απαντήσει αρνητικά, τότε το θέμα λήγει εκεί.

Αν απαντήσει θετικά, εξαρτάται από τους γονείς σε ποιο βαθμό θα προχωρήσουν τη γνωριμία. Πχ μπορεί να είναι μια οικογενειακή έξοδος για φαγητό, μια επίσκεψη στο σπίτι σας ή στο σπίτι της κόρης ή ακόμη και φιλοξενία στο σπίτι σας κάποιο Σαββατοκύριακο ή το καλοκαίρι σε κάποιο εξοχικό. Μια πρώτη συνάντηση είναι επίσης πολύ βολικό να γίνει σε κάποια γιορτή που θα είναι καλεσμένοι κι άλλοι φίλοι της κόρης. Θα φτάσετε ως εκεί που νιώθετε άνετα. Οι πρώτες επιλογές είναι πολύ πιο απλές, ενώ οι τελευταίες θέτουν κάποια πρακτικά θέματα που πολλοί γονείς δεν νιώθουν άνετα να αντιμετωπίσουν. Πιστεύω όμως πως λόγω του ότι το νεαρό ζευγάρι δεν βλέπεται πολύ συχνά, θα προτιμούν να είναι μόνοι όταν συναντιούνται, οπότε ο χρόνος που θα σας διαθέσουν θα είναι μάλλον περιορισμένος.

Τι θα συζητήσετε με τον νεαρό δεν μπορεί να μπει σε καλούπια. Σίγουρα πρέπει να αποφευχθούν νουθεσίες, πολύ λεπτομερείς ερωτήσεις που μπορεί να εκληφθούν ως «ανάκριση», ερωτήσεις ή κρίσεις για τη σχέση. Έχεις εμπειρία ζωής και θα μπορέσεις να σχηματίσεις άποψη για το παλικάρι και χωρίς αυτές. Μπορείτε να συζητήσετε για τις δουλειές σας ή για κοινά ενδιαφέροντα, να του πείτε αναμνήσεις σας ή αστειάκια από την οικογενειακή ζωή. Φρόντισε να ανοιχτείς για να βοηθήσεις κι αυτόν να ανοιχτεί και φρόντισε να μην κάνεις πολλές ερωτήσεις. Να του πεις μια καλή κουβέντα κάποια θετικά του στοιχεία που θα διαπιστώσεις (πχ το ότι είναι ήδη εργαζόμενος ή το ότι παίζει καλό τάβλι!) για να τον κάνεις να νιώσεις άνετα.

Αυτό που χρειάζεται είναι να χαλαρώσεις και να μη δώσεις στη γνωριμία αυτή –και σε άλλες που είναι πιθανό να ακολουθήσουν αργότερα- παραπάνω νόημα από αυτό που πραγματικά έχουν: Οι προοδευτικοί γονείς γνωρίζουν μια σημαντική νεανική σχέση της κόρης τους, όπως συμμετέχουν πάντα σε όλες τις σημαντικές καταστάσεις της ζωής της. Τα ήθη έχουν αλλάξει από τα δικά μας χρόνια…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για τη δική σας προστασία, τα σχόλια δεν δημοσιεύονται αμέσως αλλά μετά από τη δική μου έγκριση.